De kikker van het UMCG

De kikker van het UMCGIk vroeg me laatst af waarom in het nieuwe logo van het UMCG een kikker staat. Bij een kikker denk ik aan Paddepoel, aan glibberig, ik zie geen enkele connectie met een ziekenhuis!

Op de FAQ-pagina van de UMCG-site staat een summiere verklaring.
Afgelopen week had ik een lunch-afspraak met een goede kennis, die voorlichter is in het ziekenhuis. Hij vertelde me dat er zowaar een speciale folder over de kikker is gemaakt. Vandaag had ik ‘m in de bus.

De tekst is veel uitgebreider:

Een kikker als beeldmerk?
Jazeker, want een kikker
symboliseert leven,
gezondheid, vertrouwen en
kwaliteit. Dat zijn ook de
waarden waar het UMCG
voor staat. Daarom heeft
het UMCG gekozen voor
een kikker als beeldmerk.
Een eigenzinnige keuze die
past bij het UMCG!
Een kikker is een alledaags
dier dat zich prettig voelt
in een schone en rustige
omgeving waar het goed
toeven is. Het UMCG biedt
zijn patiënten en bezoekers
een goede plek om te
verblijven, waar kwaliteit en
aandacht op de eerste plaats
komen. Daarmee is de kikker
van het UMCG een symbool
voor kwaliteit van leven.
Wie het kikker-beeldmerk
goed bekijkt ziet nog meer
gelijkenissen. De schematische
weergave van het achterlijf
staat voor de functie die het
UMCG heeft als centrum
voor opleiding en onderzoek.
De stippel- en streeppatronen
zijn geïnspireerd op moderne
medische scantechnieken van
bijvoorbeeld de PET-camera
en de MRI.
De fotografische weergave
van de kop maakt de kikker
bovendien herkenbaar en
vertrouwd
. En dat is precies
wat het UMCG ook wil zijn
voor patiënten en bezoekers!
Dit bericht werd geplaatst in Zo maar wat.... Bookmark de permalink .

18 reacties op De kikker van het UMCG

  1. Gelkinghe zegt:

    Aan de ene kant natuurlijk geweldig, zo’n 10 met een miniscuul minnetje. Anderzijds vraag ik me echter af, wat voor effecten zo’n test op de collectieve mentaliteit heeft.

  2. bebob zegt:

    Ik denk dat het wel meevalt met die effecten. Naast de Cito-uitslag is er altijd nog het verhaal van de school die een kind al meerdere jaren kent, en prima zou moeten weten wat het kind kan.
    Voor ons was het een grote verrassing dat onze zoon, die eerder dit jaar nog een mondeling schooladvies ‘Havo’ kreeg nu bij wijze van spreken ‘zomaar’ naar het Praedinius (waar ze wél puur op die Cito-toets afgaan) zou kunnen gaan (doet ‘ie niet hoor…).

  3. EJee zegt:

    Je schrijft: “doet ‘ie niet hoor…”, maar ik heb ooit op de lagere school het advies “Mavo met moeite” te horen gekregen terwijl mijn Citotoetsuitslag 99 was. Gelukkig waren mijn ouders eigenwijs genoeg om naar die Citotoets te luisteren en niet naar de school zodat ik een gymnasiumdiploma heb. (Niet dat je daar wat aan hebt, maar dat is een ander verhaal. :D)
    Ik hield van leren en van de culturele kanten van onderwijs op een gymnasium. Misschien geldt dat voor jouw zoon ook? En dan zou het zonde zijn als-ie tenonder gaat op een grote scholengemeenschap.

  4. bebob zegt:

    @EJee:
    Ik bedoelde niet te zeggen dat we toch maar het schooladvies opvolgen. Er is meer dan ‘gymnasium’, bijvoorbeeld Atheneum-Plus. Daar richten we ons nu op.
    Wat noem jij een grote scholengemeenschap?

  5. aargh zegt:

    Mijn jongste (16 jaar, 5 VWO op grote scholengemeenschap) liep laatst in Groningen langs het Praedinius. Ze vertelde erover met een dromerige blik in haar ogen: allemaal van die lieve kindertjes zie je daar, van die schattige meisjes en jongetjes die zitten te praten en boekjes te lezen.
    Serieuze interesse is op haar eigen school zeker in de eerste jaren uiterst verdacht, middelmaat is de norm en de moderne verplichte samenwerking is daardoor meestal een ramp. Als we het over konden doen en in een echte stad woonden dan…

  6. Marixebt zegt:

    Het voordeel van een zelfstandig gymnasium zoals bv. het Praedinius is, dat het kleinschalig is en kinderen zijn allemaal min of meer ‘gelijkgezind’. De sfeer is goed, ook oudere met jongere kinderen. Er is geen of nauwelijks ‘pestcultuur’of jaloeziegedoe. Het is overzichtelijk en ‘veilig’.Onze dochter (16) kreeg Havo-advies, misschien als ze erg haar best deed Atheneum. Ze zit inmiddels in 4 gymnasium (Praedinius) en heeft geen onvoldoendes.
    Ga van je kind uit, wat wil die en geef vertrouwen.
    CITO is inderdaad maar een indicatie, er zijn veel meer factoren van belang voor het resultaat of een leuke schooltijd.

  7. Gelkinghe zegt:

    Er staat al tientallen jaren een kikkerbeeld aan de Anthonie Deusinglaan, voor de hoofdingang van de medische faculteit die in het UMCG opgegaan is. Het ding is ook al eens gejat.

  8. margreet zegt:

    Bob wil je iets voor me doen?
    Ik heb twee foto’s opgestuurd naar de leukste fotowedstrijd van de eeuw, vind ik. In ieder geval wil je op me stemmen want ik wil nu eindelijk es een fotowedstijd winnen, en dan deze maar!! haha.

    Heb twee foto’s opgestuurd, de ene daar zou een vriendin poseren en gaf iemand de plu aan, maar dat lukte niet en die andere daar valt julia met een vriendinnetje van zo’n wiebelpaard.

    Komen ze (is dit klikbaar??)

    http://www.misluktefoto.nl/index.php?page=1&photoimageId=1144

    en

    http://www.misluktefoto.nl/index.php?page=1&photoimageId=1015

    alvast bedankt!!
    en heb je al een LG chocolate voor me gewonnen gisteren?? :-))

  9. nog steeds margreet zegt:

    niet klikbaar dus..

  10. Anke zegt:

    Ik werk bij het UMCG, maar zelfs wij begrijpen die hippe kikker niet…
    Voor dat geld had het beter gekund!
    Zo gezond als een vis okay, maar zo eigenzinnig als een kikker?

  11. merve zegt:

    wij hebben een goedscore en hun eerljik gezegd wat beter!!!!!!!!(jaloers)

  12. DD zegt:

    Ik denk ook dat het wel meevalt
    maar wel goed gescoord hoor :]

  13. ayman zegt:

    zwerer kapot dom ik heb gymnasium 550

  14. kourosh zegt:

    Het was niet zo’n makkelijke toets ik vond alleen rekenen makkelijk maar de rest niet!
    In groep 8 had ik geen goede leraar om mij les te geven ik wens dat mijn cito uitslag wel goed wordt.En ik ben niet een nederlander en ik zit al maar 3 jaar op een Nederlandse school Daarvoor was ik op een Internationale School!.

  15. sumeyra zegt:

    omg dat haal ik zeker niet 548 dat kind is een genie ik ben zoo jaloers en onze cito komt er ook al aan helluuuup!!!!!!!!!!!!!! ik wens iedereen suc6

  16. iki zegt:

    Woow weet iemand misschien een site om Goed te kunnen oefenen

  17. demi zegt:

    hopelijk hoor ik snel wat mijn uitslag is.

Plaats een reactie